Daň z finančných transakcií: Čo prináša a na čo si dať pozor? | KLT AUDIT, spol. s r. o.

Daň z finančných transakcií: Čo prináša a na čo si dať pozor?



Daň z finančných transakcií (DFT) vstúpila do platnosti 1. januára 2025 a ovplyvňuje široké spektrum finančných operácií. Jej hlavným cieľom je vytvoriť nový zdroj príjmov pre štát prostredníctvom zdaňovania vybraných platobných transakcií.

V tomto článku si podrobne rozoberieme základné pojmy, povinnosti daňovníkov a platiteľov, výnimky, ako aj kľúčové pravidlá, ktoré treba dodržiavať.

Okrem toho upozorníme na niekoľko praktických aspektov, ktoré v zákone nie sú jasne definované, no boli prezentované ako dôležité počas odborných diskusií a školení. Keďže proces novelizácie môže trvať dlhšie, niektoré povinnosti sa môžu preniesť na samotných daňovníkov – napríklad pri oznamovaní bankám a administratívnych postupoch spojených s výnimkami.

Cieľom je, aby sme sa vyhli nepredvídaným komplikáciám a prípadným finančným alebo časovým stratám spôsobeným nedotiahnutými detailmi zákona. Preto si v článku prejdeme nielen to, čo v zákone oficiálne stojí, ale aj to, čo je potrebné vedieť v praxi.

 

Základné pojmy 

Tuzemsko – územie Slovenskej republiky.

Finančná transakcia – platobné operácia definovaná zákonom o platobných službách ako výber hotovosti, platobné operácie z účtu alebo platobné operácie z úveru.

Transakčný účet – akýkoľvek podnikateľský účet, na ktorom sa vykonávajú finančné transakcie právnickej osoby, organizačnej zložky zahraničnej osoby, fyzickej osoby, pričom finančné operácie musia súvisieť s podnikaním.

Aj keď nie všetky transakcie na účte podliehajú transakčnej dani, účet ako taký je stále považovaný za transakčný.

Technické účty, ktoré slúžia na evidenciu interných prevodov v rámci jednej inštitúcie alebo na dočasné uchovanie finančných prostriedkov (napríklad zúčtovacie účty bánk či depozitné účty pre konkrétne účely), sa nepovažujú za transakčné účty. V dôsledku toho operácie vykonávané na týchto účtoch nepodliehajú dani z finančných transakcií (DFT), keďže nejde o štandardné platobné operácie definované zákonom o platobných službách.

 

Kto je daňovníkom? (podľa § 3) 

Daňovníkom môže byť:

  • Fyzická osoba – podnikateľ (zapísaný v OR, podnikajúci podľa osobitného predpisu, živnostník, advokát, poľnohospodár, exekútor, atď.).

Za daňovníka sa nepovažuje:

✔️ Autor alebo prenajímateľ nehnuteľnosti, pretože sa nepovažujú za podnikateľov.

Za daňovníka sa považujú:

✔️ Športovci (môžu vykonávať svoju činnosť ako SZČO).

V prípade súbehu činností, sú fyzické osoby daňovníkmi pre činnosti, ktoré vykonávajú ako podnikatelia:

✔️ Tlmočníci, prekladatelia alebo súdni znalci.

  • Právnická osoba (spoločnosti, organizácie).
  • Organizačná zložka zahraničnej osoby – aj bez podnikateľskej činnosti.

Považovaní sú za daňovníkov bez ohľadu na vykonávanie podnikateľskej činnosti.

 

Stačí, aby každý z vyššie uvedených subjektov spĺňal aspoň jedno z nasledujúcich kritérií, aby bol považovaní za daňovníka:

✔️ Má sídlo alebo miesto podnikania na Slovensku.

✔️ Vykonáva podnikateľskú činnosť v SR.

✔️ Má platobný účet na Slovensku.

 

Ak účet slúži čo i len z 1 % na podnikateľskú činnosť, všetky finančné transakcie, ktoré sú predmetom dane, na ňom podliehajú transakčnej dani.

Príklad: Ak zahraničný podnikateľ poskytuje služby alebo predáva tovar na Slovensku, automaticky sa stáva daňovníkom DFT, aj keď nemá v SR platobný účet.

Pozor na nejasnosti – ak zahraničný subjekt zaplatí za služby alebo tovar zo zahraničia, nie je úplne jasné, či sa ho DFT týka. Zákon túto situáciu nedefinuje jednoznačne.

 

Daňovník nemusíte mať sídlo ani účet na Slovensku, aby ste podliehali DFT

Praktický príklad: Zahraničná spoločnosť, ktorá dodáva tovar alebo poskytuje služby na Slovensku, môže byť daňovníkom DFT, aj keď tu nemá bankový účet ani formálne sídlo.

 

Niektoré subjekty nie sú daňovníkmi, napríklad:

  • Sociálna poisťovňa, Matica Slovenská a Slovenská akadémia vied
  • Rozpočtové a príspevkové organizácie
  • Obce a vyššie územné celky
  • Verejnoprospešné neziskové organizácie v nadväznosti na činnosť podľa § 50 zákona o dani z príjmov
  • Organizácie cestovného ruchu podľa zákona o podpore cestovného ruchu

 

Príklad: Podnikateľské aktivity a daňová povinnosť

Zahraničná spoločnosť nemá sídlo na Slovensku, ale má tu platobný účet, cez ktorý uskutočňuje transakcie súvisiace s nákupom tovaru od slovenských dodávateľov. Hoci priamo na Slovensku nepodniká a nie je registrovaná pre DPH, spĺňa podmienky na to, aby bola považovaná za daňovníka podľa zákona o DFT.

 

Kto je platiteľom dane? (podľa § 3 ods. 3)

Platiteľom dane sú:

  • Poskytovatelia platobných služieb na Slovensku, teda banky alebo ich organizačné zložky.

Podľa DFT sa zahraničný poskytovateľ platobných služieb a jeho organizačná zložka na Slovensku považujú za dva samostatné subjekty, pričom každý z nich má vlastné daňové povinnosti.

Platiteľom dane je aj:

  • Daňovník, ktorý používa zahraničný účet, ktorému boli preúčtované náklady, alebo ktorý platí z iného ako z transakčného účtu.

Platiteľ dane je zodpovedný za výpočet, odvod dane a tiež aj za podávanie oznámení a vedenie záznamov.

 

Príklad: Zahraničný poskytovateľ platobných služieb a jeho organizačná zložka

Organizačná zložka zahraničnej banky umiestnená na Slovensku nie je považovaná za totožný subjekt so svojou materskou spoločnosťou. Z daňového pohľadu ide o dva rôzne subjekty, pričom každá z nich môže podliehať rôznym povinnostiam v oblasti DFT.

 

Predmet dane (podľa § 4 ods. 1)

Čo je predmetom dane?

✔️ Finančné transakcie, pri ktorých dochádza k odpísaniu sumy z účtu daňovníka (debetná finančná transakcia, napr. úhrada faktúry).

✔️ Použitie platobnej karty vydanej k transakčnému účtu.

✔️ Preúčtované náklady spojené s finančnými transakciami, ktoré sa vzťahujú na činnosť daňovníka vykonávanú na Slovensku.

 

Započítanie pohľadávok a záväzkov, nie je predmetom dane.

Predmetom dane sú aj platobné operácie z úveru vrátane povoleného prečerpania na transakčnom účte, keďže ide o pohyb finančných prostriedkov v rámci platobného styku, na ktorý sa vzťahuje zdaňovanie podľa príslušných ustanovení.

 

Predmet dane – nie všetky bankové operácie podliehajú DFT

Niektoré finančné operácie síce spadajú pod zákon o platobných službách, ale nepodliehajú DFT. Patria sem:

✔️ Prevody medzi účtami v rámci tej istej banky (napr. presun peňazí medzi podnikateľskými účtami tej istej osoby v jednej banke).

✔️ Interné bankové operácie (napr. vyrovnanie pohľadávok medzi bankami, vysporiadanie transakcií v rámci platobného systému).

✔️ Platby na špeciálne účty, ktoré sú vyňaté zo zdanenia (napr. účet Štátnej pokladnice, účty správcov konkurznej podstaty).

Praktické upozornenie: Ak si nie ste istí, či určitá transakcia podlieha DFT, je vhodné konzultovať ju s príslušným odborníkom alebo bankou.

 

Príklad: Transakcie medzi zahraničnými subjektmi a slovenskými účtami

Firma so sídlom mimo SR nevykonáva podnikateľské aktivity na Slovensku, ale v rámci svojej skupiny spracúva finančné toky cez bankový účet vedený v SR. Aj keď nejde o priamu podnikateľskú činnosť, daňová povinnosť z finančných transakcií sa na tieto operácie vzťahuje.

 

Výnimky z predmetu dane (podľa § 4 ods. 2)

Zákon definuje výnimky, pri ktorých sa daň neuplatňuje. Ide o tzv. oslobodenia, medzi ktoré patria operácie:

  • S účtami Štátnej pokladnice.
  • Presuny medzi účtami daňovníka v jednej banke.
  • Podľa zákona o platobných službách.
  • V súvislosti s obchodovaním s finančnými nástrojmi.
  • V súvislosti so zmenárenskou činnosťou.
  • V súvislosti s finančnými prostriedkami z EÚ a na základe medzinárodných zmlúv.
  • V rámci poštového platobného styku.
  • Nevyhnutné k realizácii platobného styku, medzi viacerými poskytovateľmi, ich agentmi, ich pobočkami alebo sprostredkovateľmi za účelom pripísania prostriedkov v prospech príjemcu platby.
  • Medzibankové platobné operácie v rámci platobných systémov a menové operácie.
  • Vykonané v súvislosti s cashpoolingom, za predpokladu, že účty členov skupiny vedie ten istý poskytovateľ platobných služieb v rámci tuzemska
  • Vykonané na označených účtoch – správne a súdne poplatky.
  • Vykonané podľa osobitných predpisov – napr. Fond ochrany vkladov, Garančný fond investícií, notárska úschova, osobitné účty správcov konkurznej podstaty a exekútorov, dobrovoľné dražby, finančné zábezpeky a kaucie, podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, z účtu nepriradených platieb a v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti.

Praktické upozornenie pre daňovníkov

  • Je potrebné venovať zvýšenú pozornosť oznamovaniu výnimiek z predmetu dane banká Aj keď tieto výnimky sú v zákone jasne definované a priamo uvedené, banky automaticky nevie identifikovať niektoré z týchto skutočností, a preto ich neoznámenie môže mať nepriaznivé finančné dôsledky, na výšku DFT.

V praxi to znamená, že ak sa výnimky z predmetu dane nevzťahujú na platby smerujúce napr. na účty Štátnej pokladnice (ktoré banka automaticky identifikuje), daňovník musí samostatne oznámiť banke čísla účtov, z ktorých sa tieto oslobodené transakcie budú vykonávať. To zahŕňa napríklad:

☑️ Správa a nákup cenných papierov

☑️ Transakcie obchodníkov s cennými papiermi a poskytovateľov kryptoaktív

☑️ Platby z osobitného účtu nepriradených platieb

☑️ Platby pre ozbrojené sily a NATO

☑️ Platby prijímateľom fondov EÚ a iných finančných nástrojov

☑️ Platby v rámci poštového platobné styku

☑️ Platby notárskej úschovy

☑️ Platby na účtoch vlastníkov bytov a nebytových priestorov

☑️ Platby na osobitné účty správcov, exekútorov a dražobné zábezpeky, platby spojené so zábezpekami v tendroch a súťažiach a platby štátnych fondov a verejnoprospešných inštitúcií

☑️ Platby verejných vysokých škôl zo štátneho rozpočtu

☑️ Platby z účtov dohliadaných subjektov finančného trhu, transakcie s finančnými nástrojmi podliehajúce dani v zahraničí, presuny v rámci fondov kolektívneho investovania a platby zdravotných poisťovní za zdravotnú starostlivosť, lieky a poistné.

Tento postup je nevyhnutný pre to, aby banka nezrážala transakčnú daň z uvedených operácií. Banka prestane z týchto platieb zrážať transakčnú daň až nasledujúci deň po prijatí oznámenia. Preto je vhodné, aby daňovníci konali obozretne a zaistili si, že všetky potrebné účty sú včas a správne nahlásené, aby sa predišlo zbytočným komplikáciám a finančným stratám.

 

Určenie dane: základ, sadzba, výpočet a zdaňovacie obdobie (podľa § 5 až § 9)

Základom dane je suma odpísaná z účtu daňovníka pri finančnej transakcii (suma debetnej transakcie).

  • Sadzba dane je 0,4 % zo sumy transakcie (maximálne 40 € na transakciu).
  • Výber hotovosti – sadzba dane 0,8 % (bez maximálnej výšky).

 

Daň sa vypočíta ako súčin základu dane a sadzby dane (okrem jednorázovej ročnej dane za platobnú kartu) a zaokrúhľuje sa matematicky na eurocenty..

Zdaňovacím obdobím je kalendárny mesiac.

Prvé zdaňovacie obdobie bude apríl 2025.

 

Príklad: Nedostatok prostriedkov na účte pri zrážke dane

Ak pri vykonávaní finančnej transakcie nie sú na účte dostatočné prostriedky na zrazenie dane, banka ako platiteľ dane môže odmietnuť vykonanie transakcie alebo postupovať podľa svojich interných podmienok. Povinnosť odviesť daň sa však nepresúva na samotného daňovníka.

 

Preúčtovanie nákladov pri DFT (podľa § 3 ods. 3, § 4 ods. 2, § 5 ods. 2, § 10 ods. 4 a 5)

Čo znamená preúčtovanie nákladov?

Preúčtovanie nákladov je mechanizmus, ktorý zabraňuje obchádzaniu dane z finančných transakcií (DFT). Ak tretia osoba vykoná transakciu za daňovníka a náklady mu preúčtuje, DFT sa uplatňuje rovnako, ako keby transakciu vykonal daňovník sám.

 

Dôležité fakty:

Platiteľom dane je daňovník, ktorému sú preúčtované náklady.

Predmetom dane je preúčtovaný náklad súvisiaci s finančnou transakciou vykonanou v tuzemsku.
Základ dane sa určuje podľa toho, či daňovník vie transakcie identifikovať:

  • Ak áno, základom dane je konkrétna suma transakcie.
  • Ak nie, základom dane je celková suma preúčtovaných nákladov.

 

Príklad – Preúčtovanie nákladov pri nákupe cez tretiu osobu

1️⃣ Tretia osoba nakúpi tovar od dodávateľov a zaplatí 100 000 €.

2️⃣ Následne tieto náklady preúčtuje daňovníkovi.

3️⃣ Daňovník uhradí 100 000 € tretej osobe.

4️⃣ Ak neidentifikuje jednotlivé transakcie, základ dane bude celková suma preúčtovaných nákladov.

5️⃣ Daňovník má povinnosť vypočítať daň a oznámiť ju správcovi dane.

 

⚠️ Výnimka:

Ak tretia osoba kúpi tovar pre seba a až následne ho predá daňovníkovi, nejde o preúčtovanie nákladov, ale o bežnú obchodnú transakciu, na ktorú sa DFT v tomto režime nevzťahuje.

 

Daň z platobnej karty (podľa § 4, § 6 a § 7)

Každá karta vydaná k transakčnému účtu podlieha jednorazovej ročnej dani vo výške 2 €.

Ak karta nebola počas roka použitá, daň sa neplatí.

Ak dôjde k zmene expirácie platobnej karty počas roka, daňovník zaplatí ročnú transakčnú daň vo výške dvojnásobku.

Daň sa platí za debetnú aj kreditnú kartu.

Zdaňovacie obdobie pre daň za použitie karty je jeden kalendárny rok.

 

Príklad: Karty vydané k transakčným účtom

Podnikateľ má vydaných viacero platobných kariet k jednému firemnému účtu. Ak niektoré z týchto kariet neboli v danom roku použité na platbu, nepodliehajú ročnej transakčnej dani. Naopak, ak boli aktívne aspoň raz, daň sa uplatní.

 

Povinnosti daňovníka a platiteľa dane a správa dane (podľa § 10 a § 11)

Daňovník je povinný:
✔️ Používať transakčný účet na podnikateľské operácie (najmä daňovník – fyzická osoba).
✔️ Zriadiť si transakčný účet do 31. marca 2025 (ak ho ešte nemá – tiež sa týka najmä daňovníkov – fyzických osôb).
✔️ Oznámiť banke účty, z ktorých vykonáva oslobodené transakcie, pretože daňovník – právnická osoba podnikateľ v tuzemsku má automaticky svoje podnikateľské účty zriadené bankou ako transakčné účty.

 

Ak si daňovník zruší transakčný účet medzi 1. aprílom a 31. májom 2025, musí do konca nasledujúceho mesiaca vypočítať daň, oznámiť ju správcovi dane a zaplatiť za všetky zdaňovacie obdobia spadajúce do tohto času, vrátane ročnej dane za platobné karty. Tento špecifický postup pravdepodobne vznikol na požiadavku bánk, ktoré od 1. apríla 2025 preberajú nové povinnosti spojené s výpočtom a odvodom tejto dane. Cieľom je zmierniť prechodné obdobie a zabezpečiť dostatok času na implementáciu systémových zmien, čím sa predíde technickým a administratívnym problémom.

 

Platiteľ dane (napr. banka) je povinný:
✔️ Vypočítať a vybrať daň z finančných transakcií a odviesť ju štátu.
✔️ Viesť záznamy a zasielať elektronické oznámenia o výške dane daňovému úradu.

 

Ak daňovník používa zahraničný účet alebo preúčtováva náklady, stáva sa platiteľom dane.

Príklad: Mylná platba a jej vrátenie

Ak podnikateľ omylom dvakrát zaplatí rovnakú faktúru a následne požiada o vrátenie jednej z platieb, táto refundácia bude podliehať transakčnej dani, keďže ide o novú finančnú operáciu odpísanú z účtu.

 

Príklad: Nesprávne použitie účtu na verejnej vysokej škole

Ak zamestnanec univerzity omylom uhradí faktúru z nesprávneho účtu a následne presunie finančné prostriedky na správny účet, takáto transakcia môže byť predmetom dane, ak pôvodný účet nie je vedený ako oslobodený.

Správa dane:

✔️ Správa dane z finančných transakcií sa riadi Daňovým poriadkom.

✔️ Správcom dane je príslušný daňový úrad.

✔️ Miestna príslušnosť správcu dane sa určuje podľa Daňového poriadku.

✔️ Vybrané hospodárske subjekty spadajú pod osobitnú príslušnosť finančnej správy.

✔️ Daňovník môže do 12 mesiacov požiadať platiteľa dane o vysvetlenie vybranej dane.

✔️ Platiteľ dane musí do 30 dní odpovedať a prípadne chybu opraviť.

✔️ Ak platiteľ nekoná alebo daňovník nesúhlasí, môže sa do 30 alebo 60 dní obrátiť na správcu dane.

✔️ Správca dane rozhodne o sťažnosti – voči rozhodnutiu sa môže daňovník aj platiteľ dane odvolať.

✔️ Daňovník môže platiteľovi oznámiť, že nie je daňovníkom alebo že jeho účet slúži na oslobodené transakcie.

✔️ Transakcie na takomto účte nebudú podliehať dani od nasledujúceho dňa po oznámení.

Nie je potrebné oznamovať každú oslobodenú transakciu samostatne.

Ak na účte vykonáva aj transakcie, ktoré nie sú predmetom dane, neznamená to, že všetky transakcie na účte sú automaticky oslobodené.

Zákon neobsahuje mechanizmus na dodatočné oznamovanie transakcií, ktoré by mali byť predmetom dane!

 

Refundačný systém (podľa § 12 ods. 6)

Daňovník, ktorý preposiela finančné prostriedky z fondov EÚ alebo iných verejných zdrojov, môže požiadať o vrátenie dane do 12 mesiacov od jej zaplatenia. Žiadosť musí byť riadne odôvodnená a jej prílohou musia byť dôkazy, ktoré preukazujú tieto skutočnosti).

 

Príklad: Nárok na vrátenie dane pri fondoch EÚ

Subjekt, ktorý prijíma finančné prostriedky z fondov Európskej únie a následne ich preposiela konečným prijímateľom, môže požiadať o refundáciu dane vybratej pri týchto transakciách. Po predložení potrebných dokladov je možné daň vrátiť do 12 mesiacov od jej zaplatenia.

 

Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia (podľa § 12 a § 13)

Prvé zdaňovacie obdobie začne v apríli 2025.

✔️ Ak platiteľ dane vyberie daň predčasne, a to do 31. mája 2025, musí ju odviesť a zaslať oznámenie o výške dane do konca nasledujúceho mesiaca.

Za prvé tri mesiace (apríl – jún) sa daň odvedie naraz do 31. júla 2025.

✔️ Za každé zdaňovacie obdobie od 1. apríla do mesiaca, v ktorom bola daň vybraná, je potrebné podať samostatné oznámenie.

 

Príklad: Prvé tri mesiace zavedenia dane

Počas prechodného obdobia od apríla do júna 2025 platitelia dane budú vykazovať a odvádzať daň až k 31. júlu 2025. Ak však niektorý platiteľ začne vyberať daň skôr, jej odvod a oznámenie správcovi dane sa musí vykonať do konca nasledujúceho mesiaca po jej výbere.

Finančné transakcie spojené s poskytovaním služieb kryptoaktív sú do 30. decembra 2025 oslobodené od DFT, aj keď daňovník nemá špeciálne povolenie na túto činnosť. Po tomto dátume už budú podliehať zdaneniu, ak poskytovateľ služieb kryptoaktív nezískal „osobitné“ povolenie na svoju činnosť. Táto úprava vychádza z nariadenia EÚ 2023/1114 o trhoch s kryptoaktívami a znamená, že daňovník musí mať živnostenské oprávnenie na poskytovanie týchto služieb.

 

Zhrnutie – čo treba spraviť?

Overiť svoju daňovú povinnosťzistite, či ste daňovníkom DFT a či potrebujete transakčný účet.

Dohliadnuť na správne zdaňovanie – skontrolujte, či banky nesprávne nezdaňujú oslobodené transakcie.

Oznamovať výnimky bankám – ak máte účty, ktoré slúžia na operácie oslobodené od dane, bez oznámenia vám banka môže transakcie nesprávne zdaniť.

Dávať si pozor pri preúčtovaní nákladov – ak niekto uhradí platbu za vás, môžete byť povinní vypočítať a zaplatiť daň sami.

Sledovať prechodné obdobie – niektoré povinnosti sa menia počas roka 2025, najmä ak si rušíte transakčný účet alebo používate kryptoaktíva.

 

❗ Vyhýbajte sa zbytočným chybám:

Neoznámenie oslobodených účtov banke = riziko nesprávneho zdanenia.

Použitie zahraničných účtov = možná povinnosť stať sa platiteľom dane.

Ignorovanie pravidiel o preúčtovaní = riziko dodatočných daňových povinností.

Ak máte pochybnosti, konzultujte so špecialistom na dane a účtovníctvo.