Konsolidačné opatrenia Slovenskej republiky od roku 2025: Daňové reformy a nové povinnosti | KLT AUDIT, spol. s r. o.

Konsolidačné opatrenia Slovenskej republiky od roku 2025: Daňové reformy a nové povinnosti



 

Dňa 3. októbra 2024 schválila Národná rada Slovenskej republiky rozsiahly balík zmien zameraných na konsolidáciu verejných financií. Zmeny nadobudnú účinnosť od 1. januára 2025 a prinesú úpravy v rôznych oblastiach daní, vrátane zavedenia minimálnej dane pre právnické osoby, zvýšenia spotrebnej dane, novej dane z finančných transakcií a ďalších. Tento prehľad predstavuje kľúčové aspekty prijatých opatrení, ich rozsah a vplyv na fyzické aj právnické osoby.

  1. Daň z finančných transakcií

Od 1. januára 2025 sa zavádza daň z finančných transakcií, ktorej cieľom je podporiť verejné financie cez zaťaženie vybraných typov transakcií. Táto daň sa vzťahuje na finančné operácie vykonané medzi účtami klientov, pri ktorých dochádza k odpísaniu prostriedkov z účtu daňovníka. Daň z finančných transakcií sa však nevzťahuje na všetky typy operácií.

Predmetom dane sú:

  • Debetné transakcie na podnikateľských účtoch, vrátane odpisov prostriedkov z účtu daňovníka.
  • Výbery hotovosti z účtov vedených v SR.
  • Ročný poplatok za platobné karty viazané na podnikateľské účty, ktorý bude stanovený paušálne.

Výnimky z predmetu dane:

Niektoré transakcie sú z rozsahu predmetu dane vyňaté. Patria medzi ne:

  • Platobné operácie súvisiace s úhradou daní, odvodov a príspevkov pre štátny rozpočet, Sociálnu poisťovňu a zdravotné poistenie.
  • Platobné operácie vykonané v rámci platobného styku Slovenskej pošty.
  • Transakcie medzi účtami toho istého daňovníka vedenými u jedného poskytovateľa služieb, napríklad prevod z jedného podnikateľského účtu na druhý v rámci tej istej banky.
  • Operácie spojené s notárskou úschovou, ako odovzdanie alebo vrátenie prostriedkov.
  • Operácie vykonané pomocou platobnej karty, okrem výberov hotovosti.

Daňovníci a platitelia dane:

Daňovníkom je každá z nasledujúcich skupín:

  • Fyzická osoba – podnikateľ.
  • Právnická osoba.
  • Organizačná zložka zahraničnej osoby, ktorá je klientom poskytovateľa platobných služieb vykonávajúceho finančné transakcie.

Platiteľom dane môže byť:

  • Poskytovateľ so sídlom v tuzemsku.
  • Organizačná zložka poskytovateľa umiestnená v SR.
  • Daňovník, ktorý je klientom poskytovateľa so sídlom mimo SR a nemá organizačnú zložku v tuzemsku.
  • Daňovník, ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie týkajúcej sa činností vykonávaných na území SR.
  • Daňovník vykonávajúci finančné transakcie na inom ako transakčnom účte.

Administratívne povinnosti:

  • Daňovník, ktorý je fyzickou osobou a nemá zriadený platobný účet pre svoje podnikanie, je povinný zriadiť si transakčný účet do 31. marca 2025.
  • Prvé zdaňovacie obdobie je apríl 2025, pričom daň za prvé tri zdaňovacie obdobia je možné odviesť najneskôr do 31. júla 2025.
  • Ak platiteľ dane vyberie daň do konca mája 2025, je povinný odviesť ju správcovi dane do konca nasledujúceho mesiaca, spolu s doručením oznámenia o výške dane.

Daň z finančných transakcií sa považuje za daňový výdavok podnikateľa, ktorý je uznateľný pre účely výpočtu dane z príjmov.

Príklady:

  • Zápočet pohľadávok a záväzkov: Táto operácia nie je predmetom dane, pretože nepredstavuje finančnú transakciu v rámci platobných služieb.
  • Platba kryptomenou: Platby kryptomenou nie sú predmetom dane, pokiaľ nejde o prevod z transakčného účtu na kryptomenový účet daňovníka.

Tieto výnimky boli zavedené na zjednodušenie daňovej administrácie a zabezpečenie účelnosti výberu dane z finančných transakcií, pričom prvé zdaňovacie obdobie pre túto novú daň bude apríl 2025.

  1. Minimálna daň pre právnické osoby

Táto daň sa zavádza od 1. januára 2025 s cieľom zabezpečiť minimálne príspevky od právnických osôb do štátneho rozpočtu, aj v prípade nižších ziskov.

  • Sadzby dane:
    • 340 EUR pre príjmy do 50 000 EUR.
    • 960 EUR pre príjmy od 50 001 EUR do 250 000 EUR.
    • 1 920 EUR pre príjmy od 250 001 EUR do 500 000 EUR.
    • 3 840 EUR pre príjmy nad 500 000 EUR.
  • Výnimky: Minimálna daň sa nevzťahuje na podniky v prvom roku činnosti a spoločnosti v likvidácii či konkurze.
  1. Zmeny v zákone o dani z príjmov právnických osôb

Táto novelizácia zavádza nové sadzby dane na základe výšky príjmov právnických osôb.

  • Sadzby dane:
    • 10 % pre príjmy do 100 000 EUR.
    • 21 % pre príjmy nad 100 000 EUR až do 5 miliónov EUR.
    • 24 % pre príjmy presahujúce 5 miliónov EUR.
  • Zníženie zrážkovej dane z dividend: Dividendy pre fyzické osoby podliehajú zrážkovej dani vo výške 7 % od roku 2025.
  1. Zmeny v zdaňovaní fyzických osôb

Od roku 2025 dochádza k zmene sadzieb dane pre fyzické osoby, čím sa zavádza progresívne zdaňovanie.

  • Sadzby dane:
    • 19 % na základy dane do 48 441,43 EUR.
    • 25 % na základy dane nad túto hranicu.
  • Zvýšená hranica na uplatnenie nižšej sadzby pre podnikateľov: Pre príjmy z podnikania fyzických osôb sa hranica pre uplatnenie 15 % sadzby zvýši na 100 000 EUR.
  • V oblasti zdaňovania fyzických osôb prináša novela obmedzenie možnosti uplatniť nárok na daňový bonus na dieťa len pre deti do 18 rokov. Súčasne upravuje výšku daňového bonusu pre rodičov s vyššími príjmami, čím eliminuje jeho uplatnenie pre vysokopríjmové skupiny. Po zrušení rodičovského dôchodku novela tiež zavádza možnosť nasmerovať podiel zo zaplatenej dane nielen pre neziskové organizácie, ale aj priamo pre rodičov daňovníka, čo podporí ich finančnú stabilitu.
  1. Úpravy v oblasti DPH

Zmeny v zákone o DPH sa zameriavajú na zvýšenie základnej sadzby a rozdelenie znížených sadzieb.

  • Základná sadzba: 23 % (z predchádzajúcich 20 %).
  • Znížené sadzby:
    • 5 % pre základné potraviny, lieky, knihy, reštauračné služby bez alkoholu, sociálne služby a ubytovanie.
    • 19 % pre vybrané potraviny (soľ, ocot, minerálky), energiu a služby nealko nápojov.
  • Prechodné ustanovenia: Účinnosť sadzieb je od 1. januára 2025, pričom zmeny v sadzbách sa uplatňujú na nové transakcie od tohto dátumu.
  1. Spotrebná daň z tabakových výrobkov

Od roku 2025 sa zavádza spotrebná daň, ktorá zahŕňa širokú škálu tabakových a nikotínových produktov, s cieľom efektívnejšieho dohľadu nad ich pohybom na trhu.

  • Predmet dane:
    • Náplne do elektronických cigariet.
    • Nikotínové vrecúška.
    • Iné nikotínové výrobky.
  • Opatrenia na kontrolu trhu:
  1. Zavádza sa povinné označovanie výrobkov kontrolnou známkou na spotrebiteľskom balení, pričom sa stanovuje lehota na dopredaj výrobkov, ktoré nebudú označené kontrolnou známkou.
  2. Zvyšuje sa transparentnosť a zabezpečuje sa evidencia pohybu tabakových a bezdymových tabakových výrobkov, čo zahŕňa registráciu obchodníkov, predajcov a distribútorov ako platiteľov dane.
  3. Rozšírenie definície bezdymových tabakových výrobkov o žuvací a šňupací tabak, čo zabezpečuje, že tieto výrobky budú podliehať rovnakým kontrolám a zdaňovaniu ako iné tabakové produkty.

Toto opatrenie má za cieľ nielen zvýšiť príjmy z daní, ale aj posilniť kontrolu nad distribúciou a predajom týchto produktov, čím sa zníži riziko nelegálneho predaja a zvýši dohľad nad kvalitou výrobkov dostupných na slovenskom trhu.

  1. Nová spotrebná daň zo sladených nealkoholických nápojov

Od 1. januára 2025 sa zavádza nová spotrebná daň na sladené nealkoholické nápoje, ktorá je navrhnutá na základe obsahu pridaného cukru alebo sladidla, prípadne kofeínu.

Predmet dane:

  1. Balené sladené nealkoholické nápoje určené na priamu konzumáciu, obsahujúce pridaný cukor alebo sladidlo.
  2. Balené koncentrované látky s pridaným cukrom alebo sladidlom, ktoré je potrebné pripraviť pridaním vody, ľadu, oxidu uhličitého, mlieka alebo rastlinnej náhrady a ktoré je možné konzumovať ako sladený nealkoholický nápoj.
  3. Kofeínové sladené nápoje spadajúce pod prvý alebo druhý bod, ktoré obsahujú kofeín.

Administrácia a povinnosti:

  • Správca dane: Daň z nealkoholických nápojov bude spravovať Daňový úrad.
  • Zdaňovacie obdobie: Kalendárny mesiac.
  • Platiteľ dane: Podnikateľské subjekty, ktoré realizujú prvé dodanie sladených nealkoholických nápojov na trh v SR, pričom daň sa vyberá priamo v cene produktu.

Vznik daňovej povinnosti:

  • V deň dodania sladeného nealkoholického nápoja na slovenskom trhu.
  • V deň nadobudnutia nápoja zo zahraničia, ak je určený na prvé dodanie v SR.

Daňové priznanie a vrátenie dane:

  • Daňové priznanie sa podáva mesačne, pričom splatnosť priznania je do 25. dňa nasledujúceho mesiaca, v ktorom vznikla daňová povinnosť.
  • Vrátenie dane: V prípade exportu sladeného nealkoholického nápoja je možné žiadať o vrátenie dane prostredníctvom priznania do 30 dní od podania.

Registračná a inventúrna povinnosť:

  • Registračná povinnosť: Platiteľ dane je povinný sa registrovať do piatich dní od vzniku prvej daňovej povinnosti.
  • Inventúra: Všetky subjekty, ktorých sa nová spotrebná daň týka, musia vykonať inventúru k 31. decembru 2024, pričom zistený stav bude zohľadnený v odvode dane v januári 2025.
  1. Sociálne poistenie

Od januára 2025 sa zvyšuje maximálny vymeriavací základ pre účely sociálneho poistenia na 11-násobok priemernej mesačnej mzdy, čo ovplyvní zamestnancov a samostatne zárobkovo činné osoby s vyššími príjmami.

  1. Osobitné odvody pre regulované odvetvia

Zvýšenie a rozšírenie osobitných odvodov sa dotkne nových regulovaných odvetví, pričom sa menia aj sadzby pre vybrané sektory.

  • Nové regulované odvetvia: Povinnosť platenia osobitného odvodu sa rozšíri na farmaceutický sektor, výrobcov tabakových produktov a telekomunikačný sektor.
  • Vyššia sadzba pre telekomunikácie: Ročná sadzba 0,01576 (s plánovaným znížením od roku 2040).
  1. Akčný plán boja proti daňovým podvodom

Ministerstvo financií SR zavádza novinky na posilnenie transparentnosti a prevenciu daňových únikov.

  • eFaktúra: Povinné elektronické fakturovanie na zlepšenie sledovateľnosti.
  • Nové ustanovenia na daňové trestné činy: Uplatnenie zodpovednosti za nedbanlivosť.
  • Ochrana proti krivým výpovediam: Posilnenie opatrení na ochranu pri vypočúvaniach na daňovom úrade.

Prijatý konsolidačný balíček predstavuje súhrn opatrení, ktoré majú potenciál posilniť stabilitu verejných financií Slovenskej republiky. Tento komplexný rámec zmien priamo ovplyvní podnikateľské subjekty a jednotlivcov, ktorým týmto odporúčame venovať zvýšenú pozornosť.