Osobné motorové vozidlá od 1. januára 2026 – čo sa mení v DPH, dani z príjmov a v účtovaní
Od 1. januára 2026 prichádza rozsiahla zmena v zdaňovaní osobných motorových vozidiel. Mení sa spôsob odpočítania dane z pridanej hodnoty pri „nových“ vozidlách obstaraných od 1.1.2026 do 30.6.2028 a osobitne sa upravuje režim pri „starých“ vozidlách obstaraných do 31.12.2025. Zároveň sa mení spôsob, akým vstupná cena vozidla bude vplývať na daň z príjmov – najmä pri vozidlách používaných aj na súkromné účely sa časť DPH nestane súčasťou daňových výdavkov prostredníctvom odpisov, ale sa zaúčtuje do nedaňových nákladov ako neodpočítaná DPH, čo nakoniec bude spôsobovať aj trvalé rozdiely pri vykazovaní odloženej dane z takéhoto majetku.
Súčasťou zmien je aj úprava daňových výdavkov na spotrebu pohonných látok a ďalších nákladov súvisiacich s používaním vozidiel (parkovné, diaľničné poplatky, opravy a servis). Pri týchto nákladoch bude potrebné sledovať nielen to, či spĺňajú podmienky daňového výdavku podľa zákona o dani z príjmov, ale aj to, v akej výške je možné odpočítať DPH a v akej výške sa neodpočítaná DPH zaúčtuje do nedaňových nákladov ako neodpočítaná DPH.
Zásadnou zmenou je aj sprísnenie pravidiel pre súkromné používanie služobných vozidiel a spôsob preukazovania podnikateľského používania vozidiel. Nové záznamy o prevádzke vozidiel podľa § 85n zákona o DPH zásadne doplňujú klasickú knihu jázd, ktorá tak de facto bude musieť obsahovať údaje podobné cestovnému príkazu – dátum a čas jazdy, miesto začiatku a konca, účel jazdy, mená vodičov, stav tachometra pred a po každej jazde a počet najazdených kilometrov.
Cieľom tohto prehľadu je jednoducho vysvetliť, čo sa mení, čo zostáva a aké úpravy bude potrebné vo firmách urobiť, pričom vychádza najmä z informácií a výkladov prezentovaných na odborných seminároch; nejde teda o záväzné stanovisko správcu dane a niektoré závery môžu byť ešte spresnené alebo upravené oficiálnou metodikou. Zmeny smerujú najmä proti situáciám, keď boli vozidlá formálne deklarované ako firemné, no fakticky slúžili vo významnom rozsahu pre súkromné používanie (napríklad jedna malá spoločnosť, jeden konateľ a viacero áut pre celú rodinu). Pri nových vozidlách obstaraných od 1.1.2026 bude v zásade možné voliť medzi režimom 50 % odpočtu DPH (pri kombinovanom použití) a režimom 100 % odpočtu DPH (pri výlučnom podnikateľskom použití a splnení prísnych podmienok). Pri starých vozidlách obstaraných do 31.12.2025 zostáva pôvodný odpočet DPH z obstarania zachovaný, avšak nové pravidlá sa dotknú DPH z prevádzkových nákladov a spôsobu preukazovania používania vozidla.
Finančná správa avizuje, že pri malých firmách s jedným konateľom a viacerými autami bude pozornejšie sledovať, či vozidlá nie sú v skutočnosti využívané najmä súkromne. V odborných debatách a metodických výkladoch sa však zhodne uvádza, že ak si firma uplatní základný 50 % odpočet DPH, správca dane už nebude spätne dokazovať presný pomer služobných a súkromných jázd – a to ani pri výraznom súkromnom využití. Rovnaký prístup má platiť aj pri elektromobiloch a plug-in hybridoch. Ide však len o pracovné výklady z praxe, nie o oficiálne usmernenie MF SR alebo FS SR. Zo zákona totiž jednoznačne vyplýva len to, že zmiešané používanie = 50 % odpočet a výlučne podnikateľské používanie = 100 % odpočet s oznamovacou povinnosťou a vedením detailnej evidencie.
1. Odpočítanie DPH – základné pravidlo 50:50
Pre osobné motorové vozidlá kategórií L1e, L3e a M1, ktoré sa používajú na podnikanie aj na iný účel (najmä na súkromné jazdy alebo jazdy súvisiace s plneniami oslobodenými od DPH), sa od 1. januára 2026 zavádza paušálne krátenie odpočítanej DPH na 50 %. Tento mechanizmus sa uplatní pri vozidlách obstaraných do vlastníctva, ako aj pri finančnom lízingu a dlhodobom prenájme, a to v období od 1.1.2026 do 30.6.2028.
Neodpočítaná časť DPH vo výške 50 % sa pri kúpe vozidla nezahrnie do vstupnej ceny majetku, ale účtuje sa priamo do nákladov ako nedaňový výdavok. Rovnako sa ako nedaňový výdavok účtuje aj 50 % DPH z prevádzkových nákladov, akými sú pohonné hmoty, opravy, servis, parkovanie či diaľničné poplatky. Ide o zásadnú zmenu oproti doterajšiemu stavu, keď bolo možné pri vozidlách deklarovaných ako využívané výlučne na podnikanie uplatniť 100 % odpočet DPH z obstarania aj z prevádzky.
Možnosť uplatniť 100 % odpočítanie DPH ostáva zachovaná, avšak len vo výnimočných a presne definovaných prípadoch. Ide o situácie, keď bolo vozidlo obstarané od 1.1.2026, používa sa výlučne na podnikanie alebo patrí do osobitných kategórií, ako sú krátkodobý prenájom, taxislužby, autoškoly, predvádzacie a testovacie vozidlá či náhradné vozidlá. Podmienkou je aj oznámenie správcom dane a vedenie podrobných elektronických záznamov podľa § 85n zákona o DPH, ktoré musia objektívne vylúčiť akékoľvek súkromné jazdy. V praxi pôjde najmä o vozidlá kuriérskych, zásobovacích alebo servisných spoločností.
Pri vozidlách obstaraných do 31.12.2025 sa spätná oznamovacia povinnosť neuplatní. Nie je potrebné spätne oznamovať ich výlučné používanie na podnikanie ani dodatočne deklarovať už uplatnený 100 % odpočet pri ich kúpe. Ak však chce platiteľ dane aj po roku 2026 uplatňovať 100 % odpočet DPH z prevádzkových výdavkov na takomto vozidle, je povinný preukázať, že sa používa výlučne na podnikanie – teda viesť podrobnú evidenciu jázd, aj keď samotné vozidlo sa správcovi dane neoznamuje.
Z praktického pohľadu zostane režim 100 % odpočtu DPH skôr okrajovým riešením, keďže podmienky sú prísne a správca dane bude vyžadovať ich dôsledné splnenie po formálnej aj vecnej stránke. Bežnou situáciou pre väčšinu firiem sa stane režim 50 : 50, ktorý bude štandardom pre osobné motorové vozidlá používané na kombinované účely – aj za cenu, že celkové náklady na obstaranie a prevádzku vozidla budú vyššie, pretože polovica DPH zostane neodpočítaná.
Zároveň však treba zdôrazniť, že ani režim 50 : 50 firmu nezbaví povinnosti viesť podrobnú analytickú evidenciu podľa jednotlivých vozidiel. Od roku 2026 bude potrebné jasne rozlíšiť, ktoré náklady podliehajú kráteniu, ktoré nie, a aké výdavky sú súvisiace s DPH, aby boli účtovníctvo aj priznania k DPH správne.
V zásade tak pôjde o rozhodnutie medzi dvoma cestami:
– viac administratívy a prísnych evidencií s potenciálnou úsporou na DPH (režim 100 %),
– alebo menej byrokracie, ale za cenu vyššieho daňového zaťaženia (režim 50:50).
2. Daňové výdavky na PHL – štyri metódy, ktoré zostávajú v platnosti
Táto časť upravuje, ako môže podnikateľ aj po 1.1.2026 preukazovať spotrebu pohonných látok pre účely dane z príjmov. Zatiaľ čo DPH prechádza na úplne nový režim 50:50, zákon o dani z príjmov zostáva v oblasti PHL bezo zmeny – štyri pôvodné metódy sa zachovávajú a podnikateľ si môže vybrať tú, ktorá najviac zodpovedá povahe prevádzky vozidla.
V zmysle § 19 ods. 2 písm. l) ZDP ostávajú naďalej v platnosti tieto štyri spôsoby preukazovania spotreby PHL:
1. Spotreba podľa technického preukazu
Výdavky sa určia podľa skutočne najazdených kilometrov a spotreby uvedenej v technickom preukaze (alebo v inom autorizovanom doklade). Pri niektorých kategóriách je možné spotrebu zvýšiť o 20 %, ak to vyplýva zo zákona. Ide o najčastejšiu metódu pri osobných motorových vozidlách.
2. Skutočná spotreba podľa interného predpisu
Používa sa najmä tam, kde technický preukaz nezodpovedá reálnej prevádzke – typicky pri nákladných vozidlách, pracovných mechanizmoch alebo špeciálnej technike. Podnikateľ musí mať spoľahlivý interný predpis a evidenciu, ktorá vie túto spotrebu obhájiť.
3. Satelitné sledovanie (GPS systém)
Výdavky na PHL je možné uznať na základe spotreby vykázanej z GPS zariadenia. Od daňovníka sa však vyžaduje preukázať aj pomer používania vozidla na podnikanie, a to v zmysle § 19 ods. 2 písm. t) ZDP. Pri zmiešanom použití je navyše potrebné zosúladiť túto evidenciu aj s pravidlami DPH podľa § 85n zákona o DPH od roku 2026.
4. Paušálne uplatnenie vo výške 80 % z preukázaného nákupu PHL
Do daňových výdavkov sa zahrnie 80 % z celkového preukázaného nákupu PHL za zdaňovacie obdobie. Podmienkou je, aby počet najazdených km bol primeraný stavu tachometra na začiatku a na konci obdobia. Uplatňuje sa pre každé vozidlo samostatne a nevyžaduje sa kniha jázd.
Pri elektromobiloch (BEV) sa za spotrebu PHL považuje elektrina prepočítaná podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze a podľa priemernej ceny elektriny vyhlásenej Štatistickým úradom SR. Ide o metódu, ktorá zodpovedá princípu 80 % paušálu a je osobitne uvedená v zákone.
Dôležité upozornenie – paušál 80:20 nenahrádza povinnosti pri iných nákladoch
Kľúčové je, že paušál 80:20 je čisto režim dane z príjmov – nijako nemení povinnosti pri DPH ani pri preukazovaní ostatných súvisiacich nákladov (servis, poistky, opravy, parkovanie, umývanie vozidla a iné). Ak si podnikateľ uplatňuje tieto náklady v plnom alebo pomernom rozsahu, bude musieť vedieť preukázať, že súvisia s podnikaním – minimálne evidenciou jázd alebo iným preukázateľným spôsobom.
Podľa odborných výkladov a diskusií k novele platí, že paušál 80:20 nijako nezbavuje daňovníka povinnosti preukazovať podnikateľské používanie vozidla pri iných nákladoch, a správca dane bude tieto veci posudzovať oddelene.
Príklad z praxe (podľa logiky odborných seminárov a výkladov MF SR)
Firma A používa osobné vozidlo zmiešane – na pracovné aj súkromné jazdy. Pri PHL si vyberie režim paušál 80:20, takže do daňových výdavkov dá 80 % ceny tankovaní. Zároveň si však uplatňuje 100 % DPH zo servisu, pneuservisu, parkovania a tiež si uplatňuje 100 % servisného úkonu ako daňový výdavok, pričom deklaruje, že vozidlo používa „prevažne na podnikanie“.
Kde vzniká problém? Odborné výklady upozorňujú, že ak si podnik uplatňuje iné náklady v 100 %, musí vedieť preukázať, že ide o podnikateľské výdavky. Paušál 80:20 mu v tomto vôbec nepomôže, pretože správca dane si môže vyžiadať napr. zjednodušenú knihu jázd, GPS log, mesačný prehľad jázd alebo dôkaz, že servis, výmena pneumatík či parkovanie nesúviseli so súkromným používaním.
Prečo je to tak? Paušál 80:20 rieši len PHL pre účely dane z príjmov a nerieši DPH ani posúdenie iných súvisiacich nákladov a teda pri servise, opravách či parkovaní bude kontrola vždy skúmať väzbu na podnikateľské využitie. Odborné semináre na toto upozorňujú nasledovne: „Podniky často robia chybu – myslia si, že ak idú 80:20, už nemusia viesť evidenciu. Ale pri servise, opravách či parkovaní bude daňový úrad žiadať dôkaz, že ide o podnikateľské výdavky.“
Mini-príklad: Tankovanie → uplatnené paušálom 80 : 20 (bez knihy jázd). Servis za 700 € → firma si uplatní 100 % nákladu + 50 % DPH (podľa režimu 50 : 50). Daňový úrad sa logicky opýta: „Ako preukážete, že servis súvisí s podnikaním, keď vozidlo používate aj súkromne?“ A podnik bude musieť vedieť doložiť aspoň rámcovú evidenciu jázd.
3. Nepeňažný príjem zamestnanca pri používaní služobného vozidla a vzťah k DPH
Ak zamestnanec alebo konateľ používa služobné osobné motorové vozidlo aj na súkromné účely, vzniká mu nepeňažný príjem vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla za každý začatý mesiac; pri elektromobiloch (BEV) vo výške 0,5 %. Vstupnou cenou sa aj po roku 2026 rozumie celá obstarávacia cena vrátane DPH, bez ohľadu na výšku odpočítanej DPH. Pri prenajatých vozidlách je vstupnou cenou hodnota stanovená v leasingovej alebo nájomnej zmluve (VC).
Odborná prax potvrdzuje, že ak zamestnávateľ zdaňuje zamestnancovi nepeňažný príjem 1 % (resp. 0,5 %), nemusí krátiť daňové výdavky ani prevádzkové náklady podľa pomeru súkromných jázd, keďže samotné právo na súkromné použitie je už zdanené na strane zamestnanca. Tento režim sa nevylučuje ani s paušálom 80 : 20, avšak paušál možno uplatniť iba na PHL súvisiace so služobnými jazdami; spotreba pripadajúca na súkromné jazdy sa do paušálu nezahŕňa.
Ak zamestnávateľ hradí PHL na súkromné jazdy, ich hodnota tvorí ďalší nepeňažný príjem zamestnanca. Ide buď o zdaniteľný príjem, alebo – ak sú splnené podmienky § 5 ods. 7 písm. o) ZDP – môže byť príjem do 500 € oslobodený (pričom u zamestnávateľa ide o nedaňový výdavok). Ak PHL na súkromné jazdy hradí zamestnanec, nepeňažný príjem nevzniká a firma túto spotrebu vôbec nevykazuje ako svoj náklad. Paušál 80 : 20 tak funguje len pre služobnú spotrebu a nenahrádza povinnosť správne vyčleniť súkromné náklady mimo daňových výdavkov.
Ďalší nepeňažný príjem vzniká aj pri úhrade iných súkromných nákladov – nabíjanie elektromobilu, parkovanie, umývanie či iné výdavky, ktoré nesúvisia so služobnými jazdami. Tieto náklady sú pre zamestnávateľa spravidla daňovým výdavkom, keďže predstavujú zdanenú mzdu. Ak však ide o benefit poskytovaný v rámci sociálneho programu firmy (napr. „PHL do 500 € ročne“), pre zamestnanca ide o zdaniteľný alebo oslobodený príjem, no pre zamestnávateľa je výdavok nedaňový, pretože nejde o náklad vynaložený na dosiahnutie zdaniteľných príjmov.
Z odborných seminárov vyplývajú typické modelové situácie:
– klasický režim 1 % → žiadne krátenie výdavkov, PHL na služobné jazdy sú plne daňové;
– 1 % + úhrada súkromných PHL → vzniká nový nepeňažný príjem v plnej výške uhradeného PHL;
– benefit do 500 € → zamestnanec má zdanený (príp. oslobodený) príjem, firma má nedaňový výdavok;
– súkromné jazdy bez úhrady PHL → 1 % ostáva jediným nepeňažným príjmom, výdavky sa neupravujú.
Z hľadiska preukazovania je preto nevyhnutné, aby interná smernica presne určovala, ktoré náklady znáša zamestnávateľ, ktoré zamestnanec a ako sa evidujú PHL a iné výdavky súvisiace so súkromnými jazdami. Režim 1 % / 0,5 % ostáva po 1.1.2026 stabilný, nemení pravidlá pre uplatňovanie daňových výdavkov a naďalej vyžaduje jasné oddelenie služobnej a súkromnej spotreby, vrátane správneho zdaňovania súkromných nákladov.
4. Preukazovanie používania vozidla – záznamy podľa § 85n zákona o DPH
Od 1.1.2026 sa klasická kniha jázd presúva do rozsiahlejšej formy – záznamy o prevádzke vozidla podľa § 85n zákona o DPH. Ide o povinnú elektronickú evidenciu, ktorá musí byť vedená pre každé osobné motorové vozidlo samostatne a musí sa archivovať 10 rokov a musia obsahovať najmä:
- Identifikačnú údaje o vozidle: identifikačné číslo vozidla (VIN), evidenčné číslo, názov a typ vozidla, dátum zaradenia do používania,
- Tacho-prehľad: stav tachometra v deň začatia vedenia záznamov, na konci každého zdaňovacieho obdobia (mesačne/štvrťročne) a v deň ukončenia záznamov,
- Záznam pre každú jazdu (aj krátku): pre každú jazdu osobitný záznam s poradovým číslom, menom vodiča, dátumom a časom začiatku a konca jazdy, účelom jazdy (tak, aby bolo zrejmé, že ide o podnikanie), miestom začiatku a konca jazdy, počtom najazdených kilometrov a stavom tachometra pred a po jazde,
- Evidenciu všetkých výdavkov súvisiacich s vozidlom: záznamy o nadobudnutí tovarov a služieb súvisiacich s vozidlom (PHL, nabíjanie, servis, opravy, umývanie a poplatky) s uvedením špecifikácie, ceny bez DPH a dátumu.
Prax z oboch odborných seminárov potvrdila, že pri uplatňovaní 100 % odpočtu DPH je vedenie elektronických záznamov podľa § 85n zákona o DPH povinné – no odlišne podľa toho, kedy bolo vozidlo obstarané. Pri vozidlách zaradených do 31.12.2025 platí prechodné obdobie: podnik musí síce vedieť preukázať výlučné podnikateľské používanie, ale elektronická evidencia sa stáva povinnou až od chvíle, keď si po 1.1.2026 začne uplatňovať odpočty DPH z prevádzkových výdavkov podľa nového režimu. Pri vozidlách obstaraných po 1.1.2026 je elektronická evidencia povinná okamžite – jej absencia predstavuje riziko dodanenia, resp. úpravy odpočtu podľa § 54 zákona o DPH.
Bez ohľadu na dátum obstarania sa pri 100 % odpočte očakáva, že platiteľ bude schopný hodnoverne preukázať, že vozidlo nebolo použité na súkromné účely. Výnimka zo zavedenia elektronickej knihy jázd sa vzťahuje len na vozidlá uvedené v § 85n ods. 4 (taxislužby, krátkodobý prenájom, autoškoly, predvádzacie a náhradné vozidlá). V týchto prípadoch postačuje oznamovacia povinnosť a preukázanie účelového určenia vozidla prostredníctvom internej smernice alebo prevádzkovej dokumentácie.
Pri 50 % odpočte DPH zákon umožňuje jednoduchšiu formu evidencie. Záznamy môžu mať podobu mesačných súhrnov jázd, výpisov z GPS alebo automatizovaných logov, no musia byť konzistentné s účtovaním PHL a s uplatňovaním daňových výdavkov. Súčasne je potrebné vedieť preukázať podiel služobných a súkromných kilometrov, pretože paušál 80 : 20 je možné uplatniť výlučne na služobnú spotrebu PHL.
Praktické skúsenosti prezentované na seminároch ukazujú rozdiely medzi režimami. Pri 100 % odpočte je elektronická evidencia nevyhnutná, pretože podnik musí byť schopný preukázať úplnú absenciu súkromného používania vozidla. Pri 50 % odpočte postačuje miernejšia evidencia, ak je z nej jasné, že výdavky súvisia so služobnými jazdami – typicky pri manažérskych vozidlách so zmiešaným používaním. Medzi prípady, na ktoré sa elektronická evidencia nevzťahuje, patria najmä predvádzacie vozidlá autosalónov alebo vozidlá autoškôl, kde sa účel ich používania preukazuje z prevádzkovej dokumentácie.
Praktické odporúčania pre prax
Režim odpočtu DPH automaticky určuje rozsah evidenčných povinností, preto je potrebné najskôr rozhodnúť, či podnik pôjde v režime 100 % alebo 50 % odpočtu. Pre všetky motorové vozidlá sa odporúča mať jasnú internú smernicu upravujúcu služobné a súkromné jazdy, tankovanie a nabíjanie, parkovanie, benefity a spôsob evidencie jázd. Pri 100 % odpočte treba počítať s povinnou elektronickou knihou jázd, pri 50 % odpočte postačuje miernejšia evidencia, no musí byť preukázateľná a v súlade s účtovaním PHL a ostatných nákladov. Pre účtovné oddelenie je dôležité, aby medzi jazdami, ich účelom a daňovými výdavkami existoval jasný a obhájiteľný vzťah.
5. Modelové situácie – ako sa nové pravidlá správne aplikujú v praxi
Nový režim DPH po 1.1.2026 vytvára tri zásadne odlišné režimy podľa toho, ako sa vozidlo reálne používa.
5.1 Vozidlo používané na služobné aj na súkromné účely (štandardná situácia; režim 50 %)
Toto je najbežnejší scenár pri konateľoch a manažéroch. Ak sa osobné motorové vozidlo používa kombinovane – služobne aj súkromne, zákon predpokladá, že pri vozidlách obstaraných od 1.1.2026 do 30.6.2028 bude štandardne použitý 50 % odpočet DPH.
Zvyšných 50 % DPH sa stáva neodpočítateľnou položkou, ktorá:
- vstupuje priamo do nedaňových výdavkov (pri vozidlách obstaraných od 1.1.2026),
- a pri všetkých vozidlách sa rovnaká metodika uplatní pri DPH z PHL, servisu, opráv, pneuservisu, parkovania a súvisiacich výdavkov bez ohľadu na dátum obstarania.
Výdavky na PHL v zmysle ZDP budú v takomto prípade daňovo uznateľné jednou zo štyroch metód podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP – spotreba podľa TP a knihy jázd, satelitný systém, 80 % paušál, pri BEV prepočty podľa priemernej ceny elektriny. Paušál 80:20 nie je náhradou evidencie jázd, ale iba spôsobom výpočtu výdavkov na PHL pre účely dane z príjmov. Uplatňuje sa výlučne na služobnú spotrebu PHL, nikdy nie na súkromné jazdy.
Na strane zamestnanca alebo konateľa vzniká nepeňažný príjem 1 % (pri BEV 0,5 %) z celkovej obstarávacej ceny vozidla mesačne. Tento nepeňažný príjem pokrýva len „právo používať auto súkromne“, nie PHL — tie sa riešia osobitne ako druhý nepeňažný príjem.
Evidencia jázd môže byť pri 50 % odpočte jednoduchšia (mesačné sumáre, GPS, aplikácie), ale stále musí preukázať, že vozidlo bolo používané aspoň čiastočne na podnikanie.
Príklad (typická situácia):
Konateľ používa auto na dochádzanie, návštevy klientov aj víkendové jazdy. Firma si uplatní 50 % odpočtu DPH a PHL účtuje podľa paušálu 80:20. Konateľovi vzniká 1 % mesačne a PHL na súkromné jazdy sa buď refakturujú, alebo vytvárajú ďalší nepeňažný príjem.
5.2 Vozidlo používané výlučne na podnikanie (režim 100 %)
Ak je vozidlo používané výlučne na podnikanie, môže si podnikateľ uplatniť 100 % odpočtu DPH, no za podstatne prísnejších podmienok:
Vozidlá obstarané od 1.1.2026
– povinnosť oznámiť uplatnenie 100 % DPH daňovému úradu,
– povinnosť viesť komplexné elektronické záznamy podľa § 85n zákona o DPH,
– pri akomkoľvek výskyte súkromnej jazdy hrozí dodanenie.
Vozidlá obstarané do 31.12.2025
– oznámenie nie je povinné,
– ale ak sa začne po 1.1.2026 uplatňovať 100 % odpočet z prevádzkových výdavkov, už musí byť vedená elektronická evidencia.
Výdavky na PHL musia byť preukázané podľa jednej zo štyroch zákonných metód (§ 19 ods. 2 písm. l) ZDP) — spotreba podľa TP a kniha jázd, satelitný systém, paušál 80:20, pri BEV prepočty podľa priemernej ceny elektriny.
Príklad (čistý režim podnikania):
Automechanik má „zásobovacie auto“, ktoré jazdí len medzi prevádzkami. Je vedené v režime 100 % odpočtu DPH, musí byť evidované v elektronickej knihe jázd, a žiadna súkromná jazda nesmie existovať ani teoreticky.
5.3 Služobné vozidlo používané zamestnancom aj na súkromné účely (benefit)
Toto je osobitná situácia odlišná od 5.1, pretože vozidlo je pridelené konkrétnemu zamestnancovi ako benefit a tak má aj iný daňový režim.
V takomto prípade sa DPH uplatňuje štandardne do výšky 50 % odpočtu, a teda 50 % DPH je vždy neodpočítateľná a nevstupuje do daňových výdavkov prostredníctvom odpisov motorového vozidla, ale je samostatný náklad, ktorý je pripočítateľná položka.
Z pohľadu dane z príjmov sú prevádzkové náklady na PHL účtované podľa metód § 19 ods. 2 písm. l) ZDP (TP, GPS, 80:20, BEV). A metodika neuplatňovania 50 % DPH z dodávky týchto služieb a tovar, ktoré súvisia s daným motorovým vozidlom je rovnaká, a preto 50 % z každej vstupnej ceny výdavky zostáva neodpočítateľnou položkou z pohľadu DPH a zároveň nedaňovým nákladov z pohľadu dane z príjmov.
Zamestnanec zdaňuje mesačne sumu 1 % / 0,5 %, čo pokrýva hodnotu práva používať vozidlo súkromne a to z celkovej výšky jeho obstarávacej ceny.
PHL na súkromné jazdy – tri možné scenáre
1. Zamestnanec PHL uhradí firme (refakturácia)
Toto je dodanie služby s DPH (ktorú firma preúčtuje zamestnancovi). Firma účtuje výnos alebo zníženie nákladu – obidve riešenia sú akceptované, v zmysle platných ustanovení podľa postupov účtovania, zamestnanec zaplatí sumu vrátane DPH a tak mu nevzniká druhý nepeňažný príjem.
2) Zamestnávateľ PHL hradí za zamestnanca a nepreúčtuje ho zamestnancovi
→ vzniká ďalší nepeňažný príjem zamestnancovi, pričom o nepeňažný príjem v sume vrátane DPH (pretože pri nepeňažných plneniach zamestnanca sa používa „skutočne vynaložená suma“, t. j. cena s DPH), zamestnávateľ má tento náklad ako daňový výdavok, keďže ide o zdanenú mzdu.
3) Zamestnávateľ poskytuje benefit „PHL do 500 € ročne“
Tento benefit je pre zamestnanca oslobodený do 500 € ročne a pre zamestnávateľa je nedaňový výdavok, pričom to musí byť uvedené a upravené aj v internej smernici.
Príklad (benefit)
Zamestnanec má auto aj na súkromné účely. Firma mu zdaňuje 1 % a zaplatí firemnou kartou 140 € súkromného PHL, celý tento náklad (v sume s DPH) je jeho nepeňažný príjem. Ak existuje smernica „PHL do 500 €“, zamestnanec má príjem oslobodený, ale firma ho účtuje ako nedaňový výdavok.
Nadspotreba
Nadspotreba (neekonomická jazda) nie je daňovým výdavkom, pokiaľ sa nepreukáže porušenie pracovnej disciplíny. Bežne sa ponecháva v nákladoch zamestnávateľa ako nedaňová položka.
6. Elektrické vozidlá (BEV)
Pri batériových elektrických vozidlách (BEV) platia z pohľadu DPH v zásade rovnaké pravidlá ako pri bežných osobných vozidlách. Ak sa BEV používa kombinovane na služobné a súkromné účely, uplatní sa 50 % odpočtu DPH. Ak sa používa výlučne na podnikanie a sú splnené podmienky podľa § 85n zákona o DPH (oznamovacia povinnosť, elektronické záznamy), je možné uplatniť 100 % odpočtu DPH.
Dôvod, prečo sa BEV riešia osobitne, súvisí najmä s meraním „spotreby paliva“ – pri elektrine nejde o klasické tankovanie, ale o odber energie z rôznych miest (firemná nabíjačka, verejné nabíjačky, domáce nabíjanie). Zákon preto pri dani z príjmov zavádza špecifický režim, aby bolo možné preukázať spotrebu podobne ako pri benzíne alebo nafte.
Nepeňažný príjem zamestnanca pri súkromnom používaní BEV je 0,5 % vstupnej ceny vozidla mesačne (namiesto 1 %), pričom vstupnou cenou je aj naďalej celá obstarávacia cena vrátane DPH, resp. hodnota vozidla podľa leasingovej či nájomnej zmluvy (VC).
Spotreba elektriny sa na účely dane z príjmov určuje podľa:
- spotreby uvedenej v technickom preukaze,
- priemerných cien elektriny vyhlásených Štatistickým úradom SR.
To platí aj pri paušále 80 % – pri BEV sa pracuje s „virtuálnymi litrami“, prepočítanými cez technický preukaz a priemernú cenu elektriny, nie s fyzickými dokladmi o každom nabití.
Osobitnou témou je domáce nabíjanie. Ak si chce podnikateľ uplatniť náklady na elektrinu pri nabíjaní doma, musí vedieť preukázať spotrebu súvisiacu s vozidlom – ideálne samostatným meraním (podružný elektromer, samostatný tarifný okruh alebo technické riešenie, ktoré vie odlíšiť nabíjanie auta od ostatnej spotreby v domácnosti). Bez takéhoto preukázania je riziko, že správca dane spotrebu neuzná ako daňový výdavok.
Príklad:
Firma poskytne konateľovi BEV aj na súkromné účely. Uplatní si 50 % odpočtu DPH, konateľ zdaňuje 0,5 % mesačne z obstarávacej ceny a elektrinu účtuje podľa paušálu 80 % s použitím priemernej ceny elektriny ŠÚ SR. Nabíjanie doma je daňovo uznateľné len v tej časti, ktorú vie konateľ preukázateľne oddeliť (napr. podružný elektromer pre wallbox).
7. Praktické riziká a časté „pasce“ v praxi
Z výkladov na odborných seminároch vyplýva niekoľko typických rizík, kde sa firmy najčastejšie „popália“. Zmeny od roku 2026 nie sú len o sadzbách a percentách, ale najmä o preukázaní reality – kto, kedy, na čo a z akých peňazí auto používa.
Prvým častým omylom je predstava, že paušálne výdavky 80 % na PHL podľa zákona o dani z príjmov znamenajú, že už netreba evidovať jazdy. Nie je to tak. Paušál 80 : 20 len určuje, akú časť nakúpeného PHL si podnikateľ dá do daňových výdavkov. Správca dane si stále môže vyžiadať dôkaz, že vozidlo bolo používané na podnikanie – najmä ak si podnik v plnej výške uplatňuje iné súvisiace náklady (servis, poistky, parkovanie, pneuservis, umývanie vozidla). V takýchto prípadoch paušál 80 : 20 nenahrádza povinnosť preukázať podnikateľské používanie vozidla.
Druhým veľkým rizikom je režim 100 % odpočtu DPH. V praxi ide o výhodný, ale prísny režim – ak podnik deklaruje, že vozidlo používa výlučne na podnikanie, musí to vedieť hodnoverne preukázať. To znamená:
- elektronické záznamy podľa § 85n (pri nových vozidlách a pri prevádzkových nákladoch po 1.1.2026),
- jasné oddelenie od iných vozidiel v majetku,
- absenciu súkromných jázd aj v realite, nielen „na papieri“.
Ak sa pri kontrole ukáže, že auto bolo používané aj súkromne (napr. víkendové jazdy, rodinné dovolenky), správca dane môže spätne upraviť odpočet DPH podľa § 54 zákona o DPH a dodaniť príslušnú časť dane za viaceré zdaňovacie obdobia.
Tretím problémovým miestom sú PHL a ostatné náklady na súkromné jazdy. Ak zamestnávateľ uhrádza PHL, nabíjanie, parkovanie alebo iné výdavky spojené so súkromným používaním vozidla, vždy je potrebné:
- rozhodnúť, či pôjde o refakturáciu zamestnancovi (s DPH),
- alebo o nepeňažný príjem zamestnanca (zdanený, prípadne oslobodený do 500 € s nedaňovým výdavkom u zamestnávateľa),
- a podľa toho nastaviť účtovanie, mzdové listy aj DPH.
Nesprávne posúdenie môže viesť k tomu, že:
- buď sa príjem zamestnanca vôbec nezdaní,
- alebo sa náklad nesprávne zahrnie do daňových výdavkov,
- alebo sa neodvedie DPH pri refakturácii.
Príklad:
Firma platí zamestnancovi všetky PHL vrátane súkromných jázd, ale zdaňuje len 1 % / 0,5 % a PHL nijako nerieši. Pri kontrole správca dane vyhodnotí PHL na súkromné jazdy ako ďalší nepeňažný príjem a zároveň môže spochybniť daňovú uznateľnosť časti výdavkov, ak nie sú kryté internou smernicou a evidenciou.
8. Zhrnutie – čo si z toho má firma odniesť
Od 1. januára 2026 sa režim 50:50 pri odpočítaní DPH stáva štandardom pre väčšinu osobných motorových vozidiel kategórií L1e, L3e a M1, ktoré sa používajú na podnikanie aj na iné účely (typicky súkromné jazdy). Režim 100 % odpočtu DPH zostáva zachovaný, ale bude skôr výnimkou – je viazaný na prísne podmienky, oznamovaciu povinnosť a vedenie detailných elektronických záznamov.
V oblasti dane z príjmov zostávajú aj po 1.1.2026 v platnosti štyri metódy preukazovania spotreby PHL podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, vrátane 80 % paušálnych výdavkov. Zákon o dani z príjmov sa v tejto časti zásadne nemení – čo sa mení, je prepojenie so svetom DPH a povinnosť lepšie preukázať, koľko je služobné a koľko súkromné.
Pri súkromnom používaní služobných vozidiel vzniká zamestnancom a konateľom nepeňažný príjem 1 % alebo 0,5 % zo vstupnej ceny vozidla, ktorý pokrýva samotné právo používať auto súkromne. Všetko ostatné – PHL na súkromné jazdy, nabíjanie, parkovanie, umývanie či iné benefity – sa rieši buď formou refakturácie (s DPH), alebo ako ďalší nepeňažný príjem zamestnanca, prípadne ako oslobodený benefit do 500 € s nedaňovým výdavkom u zamestnávateľa.
Od roku 2026 bude mať evidencia jázd a preukazovanie používania vozidiel výrazne väčší význam. Nestačí len formálne rozhodnúť sa pre režim 50 % alebo 100 % – treba vedieť:
- preukázať spôsob používania vozidla (služobné vs. súkromné),
- prepojiť jazdy s výdavkami na PHL a iné náklady,
- mať internú smernicu pre služobné vozidlá, benefity a refakturácie,
- odlíšiť režim „starých“ vozidiel (obstaraných do 31.12.2025) a „nových“ vozidiel (od 1.1.2026) z pohľadu DPH.
Najčastejšími rizikami v praxi budú:
- nedostatočné záznamy o používaní vozidiel,
- nesprávne posúdenie rozsahu súkromných jázd,
- nejasné alebo neexistujúce interné smernice o používaní služobných vozidiel,
- a podcenenie rozdielneho režimu „starých“ a „nových“ vozidiel z pohľadu DPH a dane z príjmov.
Ak má firma v týchto oblastiach jasno – má rozumnú internú smernicu, vie, kto na čo jazdí a z čoho sa čo platí – nové pravidlá síce pridajú administratívu, ale nebudú neprekonateľné. Ak je však v týchto veciach chaos, rok 2026 jej to bez milosti ukáže.
Tento prehľad vychádza zo znenia zákona o DPH a zákona o dani z príjmov schváleného k 24. 9. 2025 a z odborných výkladov prezentovaných na seminároch k zmenám účinným od 1.1.2026. Finančná správa SR a Ministerstvo financií SR môžu k tejto oblasti ešte vydať metodické usmernenia, ktoré niektoré detaily spresnia alebo doplnia.
Text má informačný charakter a nenahrádza individuálne daňové a účtovné poradenstvo – pri konkrétnych prípadoch (napr. kombinácie viacerých vozidiel, zmeny použitia, refakturácie PHL, interné smernice k benefitom) odporúčame riešiť nastavenie režimu a evidencie individuálne.
V prípade záujmu o pomoc s nastavením internej smernice k služobným vozidlám, evidenciou jázd a prepojením DPH a dane z príjmov vieme materiál prispôsobiť na podmienky vašej spoločnosti.
Spracoval:
KLT AUDIT, spol. s r. o.
audítorské, daňovo-poradenské a účtovné služby
